'Belgisch' label overtuigt niet Gepost op: 13 maart 2015
Vlamingen zijn weinig chauvinistisch in hun voedselkeuze. Uit een onderzoek in verschillende Europese landen blijkt dat slechts een op de vier Vlamingen akkoord gaat met de stelling: ‘Belgische producten boven alles’. Nog minder Vlamingen (18 procent) gaan akkoord met de stelling: ‘op termijn mag het me geld kosten, maar ik koop liever Belgische producten’.
Elk ander land, behalve Duitsland, scoorde chauvinistischer. Ook Wallonië. Wim Verbeke, hoogleraar consumentengedrag aan de UGent, ziet wel een evolutie voor vlees. In 2004 en 2013 werd aan Vlamingen gevraagd wat belangrijk is bij hun keuze van vlees. Versheid, smaak en afwezigheid van hormonen stonden telkens bovenaan. Van de twaalf kenmerken was de herkomst van het product het minst belangrijke in 2004. Tien jaar later scoorde de herkomst wel beter, maar was ze nog niet doorslaggevend. Bijna de helft zegt die belangrijk te vinden. Maar slechts een op de drie verkiest Belgisch vlees. Voor Verbeke een duidelijk teken dat het label ‘Belgisch’ niet overtuigt.
Bron: De Standaard
Over Febev
In de kijker
Samen sterk in 2024!
Aangemaakt op 23-12-2023
Persbericht - Europese veehouderijorganisaties richten SELMA op
In een historische stap zijn prominente Europese organisaties uit de vee- en vleesindustrie, waarond...
Aangemaakt op 25-10-2023
Lancering nieuwe versie FEBEVPLUS (versie 3.1)
1 september 2023 is de nieuwe versie van het FEBEVPLUS lastenboek gelanceerd. We gaan hier van ve...
Aangemaakt op 01-09-2023
Belgische varkensketen lanceert nationaal dierenwelzijnslabel
Binnenkort kan je in de Belgische supermarkten een stuk varkensvlees kopen dat aan verregaande diere...
Aangemaakt op 06-10-2021
PARTNER IN DE KIJKER @ FEBEV
KTBA kent 25 jaar geleden haar oorsprong in Nederland en is nu 10 jaar actief op de Belgische markt....
Aangemaakt op 11-08-2021